Påverkar färgvalet ditt barns sömn?

Oroliga barn som inte sover på nätterna. Tassande steg mitt i natten och ett barn som kryper ner i föräldrarnas säng och barn som vaknar gråtande mitt i natten. Dessa problem har många föräldrar och det påverkar dels den egna vardagen. Hur ska man kunna prestera om man aldrig får sova på riktigt? Barnen påverkas också. Sömn är extremt viktigt för utvecklingen och är det som ger barnet en möjlighet att sortera alla intryck och all information som kommit under dagen. Det finns några knep som man kan prova som förälder och vi tänkte delge er några av dessa. Innan dess dock: ha förtröstan. Det varar inte för evigt. I de flesta fall så handlar det om faser och dessa är dels fullt naturliga och dels - lyckligtvis - övergående. Bit ihop, det blir bättre.

Med det sagt, här kommer några tips. Vi kan säga att du har ett barn som är tre år gammalt och att ni bor i en trerummare i centrala Stockholm - här är några saker värda att prova för att få en god natts sömn för er båda:

  • Måla om. Vissa färger skänker mer lugn och ger en mer avslappnande känsla. Grönt är en sådan som ger en känsla av skogen. Det svåra är dock att hitta balansen mellan dag och natt. Ett barnrum vill man ju även att det ska bjuda in till lek och där kan man således ha svårigheter. En lösning i detta är att anlita en kreativ målare som kan experimentera lite med både färgskalor och med mönster. En målare kanske kan måla en hel skog på en vägg? Han kanske kan måla vissa ytor i en grön nyans och andra ytor i en helt annan? I och med att en målare går att anlita med rot-avdraget så behöver det inte bli så fruktansvärt kostsamt heller. Rent konkret så kan du anlita en målare i Stockholm och dra av 30% av den totala arbetskostnaden. Det beloppet är draget direkt på fakturan också. Tänk även på att exempelvis blått, beige, rosa - mer pastell och smutsrosa - samt grått har en lugnande effekt i sovrummet. Rött bör du däremot undvika.
  • Tänk på ljudet. I Stockholm kan ljudet vara högre och detta kan naturligtvis påverka sömnen. Det kanske går att ligga på er BRF om att byta fönster och därigenom minska bullernivån? En annan möjlighet är att investera i tjocka gardiner som går att dra för. Sådana ger en häpnadsväckande effekt. Ett annat typ av ljud som faktiskt kan vara positivt är att använda någon form av avslappningsmusik i samband med läggning.
  • Mobilförbud. En annan detalj som återkopplar till nattningen är att försöka låta bli mobiltelefonen. Det gäller även dig som vuxen. Mobilen skapar stress och visst, det kanske känns lätt att låta barnet ligga med din mobil och kolla på en film på youtube till dess att han/hon somnar. Men, det är bättre att lägga dig bredvid och läsa en god bok - det lovar vi.
  • Ljus. Det finns speciella nattlampor som kan vara väldigt behagliga för barn. Ditt barn kanske är mörkrädd och i så fall så är han/hon knappast den första som finner mörker obehagligt. En lampa kan vara lösningen.
28 dec 2018